Pdf Skapas och laddas ner...
Hamnar automatisk bland nerladdade filer.OK
Överbyggnaden dimensioneras för att klara de belastningar som kan uppstå under konstruktionens hela tänkta livslängd. I detta kapitel presenteras de förutsättningar som behövs för slutligt val av lagertjocklekar enligt avsnitt "Arbetsgång – Bärighetsberäkning".
Slutlig överbyggnadstjocklek beror på ingående materials egenskaper och deras årstidsvariationer. Dimensioneringstabeller som återges i denna skrift baserar sig på beräkningar utförda med PMS Objekt. PMS Objekt är Trafikverkets verktyg för att beräkna och dimensionera en vägkropp enligt de regler som anges i TRVK Väg [12]. TRVK Väg är ett Trafikverksdokument som innehåller Trafikverkets tekniska krav vid dimensionering och konstruktiv utformning av vägöverbyggnad och avvattningssystem.
Dimensioneringstabellerna baseras i stor utsträckning på fullskaleförsök av dränerande markstenskonstruktioner utförda vid VTI (Väg och Transportforskningsinstitutet, Linköping) i samband med projektet ”Klimatsäkra systemlösningar för urbana ytor” [3], [6].