Pdf Skapas och laddas ner...
Hamnar automatisk bland nerladdade filer.OK
Förenklad metod enlig Svensk Markbetong
Indelning i trafikklasser kan vara svår att tillämpa på de låga trafikklasser som kan förekomma i urban trafik. Därför presenteras här en vidareutveckling av Svensk Markbetongs förenklade trafikklassindelning [15]. Denna förenkling är tillämpligt t o m trafikklass 2. Det förekommer givetvis många lägen med högre trafikklasser än 2, exempelvis genomfartsleder, bussgator och dylikt. I dessa situationer rekommenderas att trafiklassbestämningen utförs enligt Trafikverkets metod eller Svensk Markbetongs analysverktyg (Trafikklassanalys).
I stadsmiljö är övervägande delen av trafiken lätta fordon, det vill säga fordon med totalvikt under 3,5 ton. Samtidigt ger den lätta trafiken ett mycket begränsat tillskott till överbyggnadens tillståndsutveckling, till exempel spårbildning, jämfört med tung trafik. I den förenklade trafikklassbestämning delas trafiken in i fordonsgrupper med ungefär samma totalvikt och axelkonfigurationer enligt tabell 7.6. Lämplig trafikklass väljs enligt tabell 7.7, som baserar sig på 20 års dimensioneringsperiod. Tillåtna total- och axellaster återfinns i Transportstyrelsens skrift ”Lasta lagligt” [22].